List otwarty Przewodniczacego KZM prof. dr hab. Maksymiliana Dryji
Do Członków
Komisji Zastosowań Matematyki KM PAN
Wielce Szanowni Koledzy
Pragnę złozyć krótkie sprawozdanie z zebrania KZM, które odbyło się w
Zakopanem w dniu 8.09.2009 r. w czasie trwania XXXVIII Konferencji
Zastosowań Matematyki (KM PAN był jej współorganizatorem). Zebranie bylo
otwarte, uczestnicy konferncji byli na nie zaproszeni.
Głównym punktem zebrania była dyskusja o programach nauczania matematyki
stosowanej na uczelniach polskich, w szczególności Matematyki przemysłowej.
Przed dyskusją interesujący referat o Matematyce przemysłowej wygłosił
prof. Andrzej Palczewski, członek naszej Komisji, zob. załączony plik.
Po referacje odbyła się ożywiona dyskusja o Matematyce przemysłowej i
programach nauczania matematyki stosowanej na uczelniach w Polsce.
Oto głowne punkty tej dyskusji:
- Definicja Matematyki przemysłowej. W Polsce przyjęło się rozumieć jako
zastosowania matematyki w technice, natomiast w Europie Zachodniej, a
szczególnie w USA, rozumiana jest w szerszym zakresie i obejmuje takie
działy jak matematyka finasowa, matematyka aktuarialna, obliczenia
naukowe i inne.
-
Wprowadzenie do programow studiów z matematyki stosowanej wykładów z
Matematyki przemysłowej i specjalizacji z matematyki przemysłowej. Na
niektórych uczelniach taka specjalizacja już istnieje, chociaż nie zawsze
cieszy się powodzeniem wśród studentow. Natomiast cieszą się powodzeniem
zastosowania w finansach i ubezpieczeniach. Przyczyny braku zainteresowań
wsród studentów zastosowaniami technicznymi mogą wynikać z klopotów w
znalezieniu pracy z tą specjalizacją. Prowadzenie tej specjalizacji
wymaga też kontaktów z przemysłem, o które nie jest łatwo. Wynikać to może z
niskiej świadomości wsród przedstawicieli przemysłu o możliwościach
matematyki stosowanej. Należy jednak te specjalizacje rozwijać mając na
uwadze, że w niedalekiej przyszłości sytuacja w polskim przemyśle może się
zmienić.
- Ocena programów studiów z matematyki stosowanej. Były glosy że te
programy są przeładowane tematami teoretycznymi, mniej w nich tematów
związanych z rozwiązywaniem problemów praktycznych. Brakuje wykładow z
modelowania matematycznego, szczególnie zjawisk z fizyki i nauk technicznych
(na wielu wydziałach matematyki nie ma wykładow z fizyki czy mechaniki).
Studenci powinni nauczyć się modelowania i symulownia różnych zjawisk
z wykorzystaniem dostępnych na rynku pakietow (Mathematica, Matlab i innych),
które nie zawsze są dostępne w uczelniach polskich.
W podsumowaniu dyskusji padały pytania co może zrobić KZM w dyskutowanej
sprawie. Uczelnie są autonomiczne i mogą wprowadzać specjalizacje
niezależnie od MNiSW. Rolą KMZ byłoby dotarcie z opinią o programach
studiów z matematyki stosowanej, w szczególności z Matematyki przemyslowej,
do wydziałów prowadzących studia z matematyki.
Serdeczne pozdrowienia
Maksymilian Dryja